دومین نشست گروهی زنان با دکتر معین

http://www.womeniniran.net/archives/FSR/002387.php

زنان ایران
4/3/84

مصطفا معین در حالی که طرف خطاب برخی نقدها و پرسشهای تند حاضران قرار گرفته بود با اشاره به این که در جمع های دانشجویی حتا تند تر از این پرسشها نیز از او شده، گفت: « دانشگاهیان اولین قشری بودند که تصمیم را با ایشان در میان گذاشتم. و با وجود اینکهرادیکالترین قشر جامعه دانشجویان هستند و به خاطر تحقیر و سرکوب بسیار هم افسرده اند اما تعاملم با آنها بسیار امیدوارکننده پیش رفته است. آنها نیز مثل شما و حتا بیشتر همه سوالهایی را که تا امروزدر کشور ما تابو بوده را شکسته اند.از امریکا و انرژی اتمی و رفراندوم و نهضت آزادی گرفته تا حکم حکومتی.
وی سپس برای توضیح این نکته اخیر که چندین بار هم در جلسه به آن اشاره و از وی سوال شده بود، گفت:« من با اطمینان گفته ام که رئیس جمهور، فقط با مردمی که او را انتخاب کرده ند، میثاق دارد.من به قانون اساسی با وجود برخی ابهامها و محدودیتها اعتقاد دارم اما از خواسته های مردم هم کوتاه نمی آیم. به کار گروهی و تیمی اعتقاد دارم و به افکار عمومی احترام می گذارم. اساس کارم بر مبنای صداقت و شفافیت است. پس اگر می گویک هنوز تصمیم نگرفته ام و این تصمیم را به بعد از مشورت با گروه های حامی ام موکول کرده ام واقعا همینطور است.»
شادی صدر حقوقدان در این لحظه رو به دکتر معین گفت:« من خودم از کسانی هستم که معتقدم شما باید بمانید و ادامه دهید اما اصل بحٍ من با شما و تیمتان این است که شما با تحکم از آزادی و سلامتی انتخابات می گویید بعد این فرض وقتی به عمل نزدیک می شود می بینیم دستخوش نسبیتهاست. این نسبیتها شامل مصلحت می شود، شامل شرایط می شود و ... به نظر من شما با شعارها ی خوبی آمده اید ولی برنامه و توان اجرای آنها را ندارید.
مثلا خانم کولایی اتفاقا یکی از مطالبات اصلی جنبش زنان یعنی پوشش انتخابی را شعار خود قرار داده ولی سوال این است که چگونه؟!اتفاقا به نظر من شما ادبیات شفافی ندارید. لطفا بگویید وقتی از بیولوژی انسان وفطرت و عدالت جنسیتی حرف می زنید منظورتان چیست؟از داخل این حرفها صد تفسیر می شود در آورد.»

زهرا اشراقی دیگر حاضر در جلسه نیز با تاکید بر حرفهای شادی صدر به عنوان پرسشهای اصلی زنان، ادامه داد: « شما از برابری زن و مرد می گویید. در صورتی که در ما در دینمان و در قرآن این برابری را نداریم.با توجه به اینکه در کشور ما سیاست و دیانت به هم پیوند خورده اند، آیا شما به این برابری اعتقاد داری؟ از عدالت جنسیتی حرف می زنید در حالی که حکم دینی جز این است.

نامزد اصلاح طلب ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسشها می گوید: « من همه اینها را مفروض گرفتم که وارد جزئیات نشدم. از نظر من زن و مرد باید دارای حقوق برابر باشند. اتفاقا دین ما نابرابری را تایید نکرده بلکه تفسیر ماست که این نا برابری را به وجود آورده است.»

فریده ماشینی یکی دیگر از فعالان زن، گفت: « زنان ایران در بسیاری از موارد پیشرفتهای قابل تاملی داشته اند، در صورتی که حکومت پابپای این تغییرات پیش نرفته است.
وقتی ما از فرصت برابر بحث می کنیم، فرصت برابر یعنی دسترسی برابر، کنترل برابر، و منابع و امکانات برابر و.... استفاده از فرصت برابر آیا همان قصه تکراری است یا اینکه برابری ذر زیر مجموعه هایش همممکن می شود؟»
وی سپس با بیان این که آنچه بین حکومت و جنبش زنان شکاف انداخته همین قصه است، افزود: « ما توقع نداریم شما پابپای ما با همه اذبیا جنبش زنان آشنا باشید و قطعا توقع نداریم که با شرایط فعلی معجزه کنید اما آیا زنان قرار است که موضوع غیر اولویت دار و دست چندم باشند؟»
ماشینی امید نداشتن به پاسخ مناسبی به این پرسش را عامل این می داند که بسیاری از گروه های زنان به این نتیجه برسند که اصلا این گفت و گو بین جنبش زنان و حکومت معنی ندارد و ما باید راه خودمان را برویم و جنبش را چنان تقویت کنیم که حکومت را تححت تاثیر قرار دهد.
وی نیز همچون بسیاری از زنان حاضر در جلسه گفته های خود را با این سوال به پایان برد که: « با موانع موجود چه می کنید؟»

الهه کولایی که دکتر معین وی را به عنوان سخنگوی دولت خود معرفی کرده است، سخنوری بعدی بود که ضمن پاسخ دادن به برخی از پزسشها نقش دستگاه اجرایی کشور را برای تغییر نگرش نسبت به زنان بسیار موثر دانست.
وی سپس در مورد اینکه از وی خواسته شده بود در مورد پوشش انتخابی به طور شفاف توضیح دهد گفت: « ما قرن بیستم را با دعوای دینی و بی دینی شروع کردیم و با همین دعوا هم به پایان بردیم. ما با جامعه خودمان که یک بخش کاملا مدرن دارد که همپای تحولات جهانی پیش می رود و یک بخشش کاملا سنتی و حتا عقب مانده است، باید کنار بیاییم.

من اولین زن مجلسی بی چادر بودم و ابتدا این امر خیلی به چشم می امد و عجیب و غریب بود اما بتدریج، همه این پوشش مرا پذیرفتند. یعنی این تغییرات باید روند تدریجی داشته باشد. بسیاری از ما تفکر اصلاحی داریم اما انقلابی عمل می کنیم.»

فاطمه فرهنگ خواه که از فعالان زن در سازمانهای غیر دولتی است، صحبت خود را با این بیان که خیلی خوشحال است که دکتر معین می گوید برای هرکاری مشورت اهل فنش را خواهد پرسید، آغاز کرد و ادامه داد: « وعده های زیادی برای وزارت زنان و مدیریت زنان از سوی کاندیداها اعلام می شود در حالی که مشکل ما نداشتن وزیر زن نیست. آقای معین، در 27 سال گذشته ما زنان از تقابل دین و حکومت قربانی شدیم.خانم کولایی ما هم خوهان انقلاب نیستسم و تغییرات تدریجی می خواهیم، اما چقدر تحمل کنیم؟

به صداقت بگویم که ما دنبال برتری نیستیم اما دنبال برابری هستیم.با این چارت اداری و مدیریتی به هیچ وجه امکان تغییر وجود ندارد.

وی سپس با طرح چند سوال مثل « شما برای گزینش دولتتان چه اندیشیده اید؟ برای اینکه مردم هم در رسانه ملی سهمی داشته باشند، برای اینکه نیروی انتظامی زیر فرمان دولت باشد چه اندیشیده اید؟» ادامه داد: « ما زنان همیشه در کلی گویی برابریم، اما وقتی بحث دیه می شود، ما نصفیم، وقتی بحث ارث می شود ما نصفیم.»

سپس شهلا لاهیجی با اشاره به تغییراتی که در ساختار سنتی جامعه رخ داده گفت: « جامعه با پویایی راه خودش را می رود و تعاریفی که از نجابت، اخلاق و ارزش می شود، از واقعیت جامعه عقب است. وظیفه شما هم حفظ اینها نیست.وظیفه شما این است که برای اشتغال افراد تحصیل کرده ای که از جیب ما یعنی مردم برای رشد او هزینه شده فکری کنید.»

شهلا شرکت روزنامه نگار؛ با انتقاد از برخی انتقادها و نحوه ایراد آنها گفت که نوع انتقاد نباید افراد را از پذیرش مسوولیت فراری دهد و کسانی که می گویند شعارها تحت تاثیر شرایط و مصلحت نسبیت می یابد ، مگر سیاست جز صلاحدید و مصلحت و نسبیت است؟
این ماییم که باید همانطور که ادعایش را داریم کار خودمان را کنیم و نگذاریم که رئیس جمهور خواب راحت داشته باشد. وگرنه به دنبال یک شخصیت کاریزما گشتن، مشکل ما را حل نمی کند.


نسرین افضلی یکی از فعالان نیز خطاب به معین گفت : « این که شما زنان که نیمی از جامعه هستند را همردیف با اقلیتها و قومیتها تلقی می کنید نشان می دهد که هنوز باور ندارید خواسته های ما چیزی فراتر از در اقلیت بودن است.»

عیسی سحرخیز ،روزنامه نگار در لحظات پایانی برنامه از حاضران خواست که به مردان هم اجازه اظهار نظر داده شود و در پاسخ به عده ای سئوالاتی که از فقه درباره زنان پرسیده بودند گفت :« من به عنوان یک روزنامه نگار به طور طبیعی از دکتر معین راجع به مسایل تخصصی روزنامه نگاری نمی پرسم .» وی همچنین خطاب به معین گفت : « چون شما رویکردتان این است که می خواهید طیف افراد گسترده تری را به جامعه بیاورید سئوال اساسی من این است اگر شما به رویکرد کارشناسان اعتقاد دارید اگر ما برای شما برنامه نوشتیم شما به عنوان یک رییس جمهور خود را موظف به اجرای این برنامه ها می دانید . اگر یک رویکرد جدید را به بحث بگذاریم شما چه قدر حاضرید در برابر این مطالبات از ما دفاع کنید و اگر عده ای کفن پوشیدند و خواسته ای داشتند شما چه می کنید؟»

صدر نیز در توضیح صحبتهای پیشین خود گفت :« به نظرم برداشت ایشان برداشت نوین از شریعت و فقه پویا است . برخی مسایل زنان که صراحتا در متون اسلامی به آن اشاره شده است مسایلی است که فقهای نواندیش و زنان نواندیش نتوانسته اند با آن برخورد کنند.»

محسن امین زاده با اشاره به مسئله حکم حکومتی گفت :"ما به راحتی نمی توانیم صحنه را ترک کنیم ترک این صحنه با توجه به تمام زوایا هزینه های گزافی دارد ضمن این که ماندن هم هزینه هایی خواهد داشت . وقتی شما به راحتی می پرسید با حکم حکومتی چه می کنید ؟پاسخ به این سئوال بسیار سخت است .در عین حال دکتر معین همچنان تاکید دارند اگر باور همه مردم به عقب نشینی من باشد من این کار می کنم.سیاست ,حگومت و تعامل با حکومت پدیده ای نسبی است .جامعه ما در همین چند سال تغییرات اساسی کرده است ادبیات دین تغییرات اساسی کرده. مراجع دینی حرفهایی می زنند که تا پیش از این عنوان نمی شد . بهتر نیست همه ما به جای سئوال از دکتر معین مطالباتمان را به او بگوییم . در مورد زنان بحثهای مفصل تری باید مطرح شود که ممکن است خیلی از آنها برای من و دکتر جدید باشد ."

امین زاده از جمع پرسید :« سهم شما در تصمیم گیری ،مشارکت و مدیریت با نظام چقدر است ؟ اگر همین مسایل نهادینه شود می توان فرصتی ایجاد کرد برای شنیدن نظرات همه . تعریفی که دکتر معین درباره نگاه علمی کردند اینگونه است که بتوانیم دولت آینده را از چهره کاریزما تبدیل به یک ساختار پاسخگو کنیم.»

امین زاده پیرو سخنان سحر خیز گفت : « اگر دوستان علاقه مندند ما می خواهیم این بحثها را ادامه دهیم .اگر شما می خواهید دکتر معین شفاف پاسخ دهد شما واضح به او بگویید چه کند . بعضی ها می گویند دکتر معین خارج شود و عده ای مخالفند . انتخاب ما بین سیاه و سفید نیست انتخابهای ما لاجرم خاکستری است و خاکستریها را باید دریابیم.»

شهیندخت مولاوردی گفت :« ما دولتی ها همیشه در مظان اتهام هستیم . و هیچوقت به اجازه داده نمی شود به جنبش زنان وارد شویم .ما نباید یادمان برود که ما در چه فضایی فعالیت می کنیم . هنوز که حاکمیت یک دست نشده زمزمه هایی می شنویم از این هدف که کلیه دستاوردهای جنبش زنان از ریشه زده می شود.لوایحی در حال تصویب است که خواندن آن ترس بر اندام انسان می اندازد . ما در فضایی کار می کنیم که حتی نواندیشی دینی را هم برنمی تابد .یک فمنیست عرب شرایط برخی جوامع مسلمان را حرکت بین دو خیانت توصیف کرده که بی شباهت به وضعیت ما نیست .اگر زن مسلمان حقوق خود را طلب کند به دینش خیانت کرده و اگر حقوقش را طلب نکند به خودش خیانت کرده است.»


/ 0 نظر / 36 بازدید