مصاحبه با خبرگزاری ايسنا

سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي
1386/04/26
07-17-2007
16:04:34
8604-16148: کد خبر

    8dxrjna.jpgخبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي

دومين ميزگرد علمي «بررسي ابعاد گفتمان ايراني پيشبرد حقوق زن در جهان معاصر» از سوي كميسيون حقوق بشر اسلامي با حضور الهام امين‌زاده، مولاوردي، حكيم‌پور و كامبيز نوروزي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، الهام امين‌زاده، نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در اين جلسه درباره‌ي لزوم طرح مسأله‌ي حقوق زنان، اظهار داشت: مباحث مربوط به زنان و حقوق آن‌ها همواره مورد اهميت بوده است خصوصا در جامعه‌ي امروز كه اين مسأله مورد توجه بيشتري قرار گرفته است. .......................

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين ميزگرد مولاوردي، استاد دانشگاه نيز درباره‌ي ضرورت طرح مسأله‌ي حقوق زنان، گفت: تبعيض عليه زنان همواره در جوامع وجود داشته و از اضلاع مثلث شوم تبعيض عليه اقشار مختلف مردم است در مقدمه‌ي قانون اساسي ايران نيز به اين اشاره شده كه زنان به دليل ستم بيشتري كه متحمل شده‌اند بايد مورد حمايت مضاعف قرار گيرند.

مولاوردی خاطرنشان كرد: وجه مشترك رويكردهاي مختلف جنبش زنان اقرار به تبعيض و تفاوت براي زنان است. برخي علت اين تبعيض را تفاوت بيولوژيك و برخي ديگر آن را مولود روابط اقتصادي، روابط اجتماعي و يا ساخته و پرداخته مردسالاري جهانشمول مي‌دانند. در حقيقت وجه مشترك ديگر اين حركت‌ها تأثر از تحولات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در سطح جهان است.

مولاوردي گفت: جريان دفاع از حقوق زن در مجامع بين‌المللي به موازات جريانات مدافع حقوق زنان آرام و به تدريج راه خود را باز مي‌كند و بيشتر آن‌ها متكي به آمار و اطلاعات و گزارش‌هاي نگران‌كننده از وضعيت زنان است و به دنبال بهبود وضعيت آن‌ها حركت مي‌كند اما رگه‌هاي عدالت در آن مشاهده مي‌شود و نمي‌توان نقش مهم آن‌ها در تشريح و تبيين حقوق زنان و هم‌چنين جلب توجه افكار عمومي انكار كرد.

وي ابرازداشت: بي‌انصافي است كه جنبش زنان را با ديدگاه‌هاي افراطي فمنيستي يكي بدانيم ضمن اين‌كه فمنيسم هم در جامعه‌ي ما دچار بدفهمي و سوءتفاهم شده است و مخالفان و موافقان سطحي‌نظر آن كاري كردند كه ورود به مباحث فمنيستي به تابو تبديل شده است. در حالي كه فمنيسم بخش كوچكي از جنبش زنان است و بايد در ترويج آن به بافت فرهنگي خاص جوامع توجه كرد.

مولاوردي درباره‌ي نقش زنان در يك صد سال اخير ايران نيز اظهار داشت: كشف حجاب در زمان رضا خان علي‌رغم اين‌كه به عنوان يك عامل حركت به سمت مدرنيسم تلقي مي‌شد منجر به حاشيه رفتن و منزوي شدن توده و عامه‌ي زنان شد. در مقابل پس از انقلاب شاهد حضور توده‌اي مردم و نه مشاركت آن‌ها در راهپيمايي‌ها بوديم كه حتي گاهي از آن‌ها به عنوان ابزار و پله‌كاني براي رسيدن به قدرت احزاب استفاده مي‌شد. در آن زمان نيز كسي جرأت صحبت از حقوق زن را نداشت.

وی ادامه داد: در دوران سازندگي زنان مدافع حقوق زن حكومتي وارد عرصه‌ي جامعه شدند اما تا جايي به زنان اجازه‌ي عرض اندام داده شد كه رابطه‌ي سببي و نسبي با حاكمان داشتند و زنان تحصيلكرده كه به واسطه‌ي انقلاب به حاشيه رانده شده بودند وارد عرصه نشدند.

مولاوردي با بيان اين‌كه در كنار قدرت سنت نقش روشنفكري ديني نيز در پيشبرد جنبش زنان مؤثر بوده است، گفت: در دوره‌ي اصلاحات شرايط حداقلي‌اي براي دفاع از حقوق زنان پيش آمد. زنان دانشگاهي وارد عرصه شدند و ورود آن‌ها تندروهاي دو طيف را به حاشيه راند.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر مدافعان سكولار حقوق زنان نيز زماني كه بحث كمپين يك ميليون امضاء را مطرح مي‌كنند آن را وارد فقه پوياي شيعه مي‌كنند و مي‌دانند كه نمي‌توان با سنت در تقابل بود بلكه سعي مي‌كنند سنت را به نفع زنان بازخواني كنند. تلاش‌هاي زنان جريان موسوم به اصولگرا نيز در تغيير ارث و ديه هم تأثير و تأثر متقابل را نشان مي‌دهد. پس مي‌توان با حداقل مشتركات حركتي را آغاز كرد و گام‌هاي بعدي را براي كاستن اختلافات برداشت.

. . .

کد خبر: 8604-16148

/ 0 نظر / 89 بازدید